Extending consultation process is the best answer for tax fairness

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There is a heated battle over tax fairness stemming from the government’s plan to cut down on what they see as improper use of incorporation to the advantage of some highly paid individuals.  While reigning in the use of this tax strategy might not be the best place to start a tax-fairness campaign, with larger sums and more egregious violations associated with offenders such as offshore tax cheats, the timing of the announcement and short consultation process have to be questioned too.

When the Finance Minister explains the proposed changes to incorporation he uses the example of professionals who use loopholes to sprinkle money throughout their household to avoid paying higher rates of tax.  Opponents point to farms and small family businesses that could become collateral damage if these changes come into force.  The only way to investigate these claims is through wide-spread consultations, but when they were announced in the dead of summer many of those who may be affected were caught off guard.  By making the consultation timeline short, it almost ensured the backlash we are seeing.
That’s why the NDP is asking the government to double the timeline for consultations on tax fairness and to expand the scope to include large corporations, loopholes for CEOs, and international tax havens. With all the rush associated with the current process, it is increasingly difficult to look past the rhetoric being blown around Ottawa so Canadians can fully understand who will be affected, and how.

Right now there are a lot of differing opinions about the changes to incorporation being proposed.  The government is claiming they are only trying to institute tax fairness, and business groups are saying this move will be a job killer.  The truth may lie somewhere in between, but that truth will be harder for most Canadians to see if consultations turn out be an incomplete rush job.  By sticking to a compressed timeline, the government might do more damage than good.  If the only reason is to make sure the government is maximizing what it is owed, again, there are bigger fish to fry.

Consider how the government has backed away from a major campaign promise to close the CEO stock option loophole which costs Canadians $750 million a year. On top of that, they have given out sweetheart deals rather than crack down on the wealthiest Canadians who’ve been caught using illegal international tax havens.

By now it is clear that for most people, and especially those who may be affected, the consultation period is too short and too narrow to result in true tax fairness.   It is vitally important to make sure that proposed changes target wealthy tax avoiders and big corporations who are not paying their fair share.  New Democrats suggest that right now, the government is letting the big fish off the hook.

Prolonger le processus de consultation est le meilleur moyen de veiller à l’équité fiscale

On assiste actuellement à une bataille acharnée, à propos de l’équité fiscale, à cause de l’intention du gouvernement de mettre un frein à ce qu’il voit comme une utilisation inappropriée des compagnies constituées en personnes morales au profit de quelques professionnels très bien rémunérés. La stratégie fiscale proposée n’est sans doute pas la plus indiquée pour lancer une campagne d’équité fiscale, compte tenu des violations plus importantes commises par ceux qui font de l’évasion fiscale et des importantes sommes en jeu, sans compter que le moment choisi pour l’annonce et la brièveté du processus de consultation laissent aussi à désirer.

Lorsque le ministre des Finances explique les changements proposés au système de constitution des sociétés, il donne l’exemple de professionnels qui utilisent des stratagèmes pour injecter de l’argent dans leur ménage afin de payer moins d’impôts. Ses opposants répliquent que les exploitants agricoles et les petites entreprises pourraient faire les frais de ces changements s’ils étaient adoptés. La seule façon d’aller au fond du problème, c’est de tenir des consultations à grande échelle; mais lorsque le processus a été annoncé, au beau milieu de l’été, beaucoup de ceux qui pourraient être affectés par ces changements ont été pris au dépourvu. Limiter la durée des consultations a été le meilleur moyen de provoquer la levée de boucliers dont nous sommes témoins aujourd’hui.
Voilà pourquoi le NPD demande au gouvernement de doubler la période et d’étendre la portée des consultations sur l’équité fiscale pour y inclure les grandes sociétés, les échappatoires profitant aux PDG et les paradis fiscaux étrangers. Compte tenu de la précipitation dans laquelle se déroule le processus actuel, il est de plus en plus difficile de se voir au-delà du discours ambiant à Ottawa pour faire bien comprendre aux Canadiens qui sera touché et de quelle manière.

Actuellement, il existe beaucoup de points de vue différents sur les modifications proposées. D’un côté, le gouvernement affirme qu’il ne fait qu’essayer d’instaurer l’équité fiscale, et de l’autre, des groupes d’entreprises disent que les mesures envisagées sont néfastes pour l’emploi. La vérité se trouve peut-être quelque part entre les deux positions, mais elle sera plus difficile à connaître, pour la plupart des Canadiens, si les consultations tournent court. En s’en tenant à un échéancier serré, le gouvernement pourrait causer plus de tort que de bien. Si la seule raison derrière tout cela, c’est de s’assurer que le gouvernement récupère le plus possible ce qui lui est dû, il faudrait plutôt s’attaquer à de plus gros poissons.
Il faut voir comment le gouvernement est revenu sur l’engagement majeur – qu’il avait pris pendant la campagne électorale – de mettre fin aux échappatoires fiscales que représentent les options d’achat d’actions des PDG et qui coûtent 750 millions de dollars par année aux Canadiens. Qui plus est, plutôt que d’adopter la ligne dure, ce gouvernement a conclu des ententes de faveur avec les Canadiens les plus fortunés ayant fraudé le fisc en envoyant leur argent dans des abris fiscaux à l’étranger.

Il est maintenant clair pour la plupart des gens – en particulier ceux susceptibles d’être visés par les changements proposés – que la période de consultation est trop courte et trop restrictive pour déboucher sur une solution permettant une véritable équité fiscale. Il est essentiel que les changements proposés ciblent les riches qui font de l’évasion fiscale et les grandes entreprises qui ne paient pas leur juste part d’impôts. Le NPD pense que dans l’état actuel des choses, le gouvernement ne fait rien pour piéger les gros poissons.

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Carol Hughes MP
Carol is a three-term MP who has worked hard for Algoma-Manitoulin-Kapuskasing since being elected in 2008. In addition to her role as MP, Carol serves as Assistant Deputy Speaker and Chair of Committees of the Whole in Canada’s 42nd Parliament. A tireless advocate for the communities she serves, Carol was a leading figure in the fight to preserve ten federal constituencies for Northern Ontario. She has been a prominent spokesperson for passenger rail service, preserving postal service outlets, and good jobs in the region. Carol has worked with First Nations on local and national issues and served as the New Democrat critic for First Nations Health prior to assuming the responsibilities of Assistant Deputy Speaker. With decades of labour experience, Carol understands the priorities of hardworking families. She has introduced legislation to expand access to Employment Insurance benefits and to require mandatory reporting of workplace accidents and occupational diseases. She has also worked with veterans on legislation that will create a Defence of Canada Medal to honour those who served domestically to protect Canada during the Cold War. Committed to serving all her constituents, Carol maintains full constituency offices in both Kapuskasing and Elliot Lake. She also holds regular clinics in communities throughout the riding. Before entering politics, Carol was a regional representative for the Canadian Labour Congress. Earlier, she worked for Probation and Parole Services in Elliot Lake and Youth Justice Services in Sudbury. A long-time community volunteer and activist, Carol lived in Elliot Lake for nearly three decades with her husband Kieth. And as a proud mother and grandmother, Carol is committed to building a better Canada for future generations.

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