Phoenix Pay System coming back to haunt the government – again

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In mythology the Phoenix rises from the ashes of its predecessor and is repeatedly born again.  In some ways it is a fitting namesake for Canada’s beleaguered federal pay system that continues to draw back into the news time and again for all the wrong reasons.  It has become the government’s recurring headache and a solution is not in sight.

According to Auditor General, Michael Ferguson, fixing the Phoenix Pay System is going to take longer than anticipated and also cost more than budgeted for.  In his report to parliament this week, the federal watchdog found that successive governments have been unable to address the issue-plagued system that has affected thousands of employees.  This is not good news and the Professional Institute of the Public Service of Canada (PIPSC) has already asked the government to look into an alternative to Phoenix.

Before it was rolled out, the government brushed aside calls from unions and public servants to delay the implementation of the system.  Since then, more than half of public servants have experienced ongoing pay problems. Despite the promise of a fix by the end of October 2016, a full year later, the problem hasn’t been resolved.  New Democrats are saying that since the government has yet to find a solution, they should demonstrate openness to PIPSC’s proposal for a plan B.

The Auditor General believes it will take years to fix the Phoenix payroll mess which has left thousands of employees overpaid, underpaid, or not paid at all. He said the government is underestimating the time and real cost of a long-term solution which they have already set aside $540 million for.  In his report, Mr. Ferguson also called on the Treasury Board of Canada and Public Services and Procurement Canada to track and publicly report on the plan.

As of this week, the number of public servants affected continues to grow, with 265,000 civil servants reported to have experienced pay problems. New Democrats are supporting calls made by PIPSC for the government to look into a plan B since Phoenix continues to be a costly problem for Canada and our public service employees.  They believe the experience and expertise of public servants in charge of remuneration as well as unions should be at the centre of developing an alternative plan and worry the government could repeat the mistake of ignoring warnings from those at the center of the storm.

There is also concern being expressed over the fact that the minister responsible for this file has not ruled out the possibility that the costs could surpass $1 billion and still has no deadline to fix it. No matter what, at this point there is no comfort in the realisation that despite promises the system would save Canadian tax payers $70 million a year, it could just as easily cost us $1 billion if we follow the same path that has yet to produce any results. It’s clear that more contracting out is not the remedy for Phoenix and that the focus needs to be on rebuilding a publicly-administered federal payroll system.

Le système de paie Phénix revient hanter le gouvernement

Dans la mythologie, le phénix renait sans cesse de ses cendres. C’est donc un symbole approprié pour le pauvre système de paie fédéral du Canada, qui ne cesse lui aussi de revenir dans l’actualité – mais toujours pour ses problèmes. En effet, Phénix  est devenu un mal de tête qui ne disparaît jamais pour le gouvernement, et aucune solution n’est encore à l’horizon.

Selon le vérificateur général, Michael Ferguson, la correction des défauts du système Phénix prendra plus de temps et coûtera plus cher que prévu. Dans un rapport qu’il a déposé au Parlement cette semaine, M. Ferguson montre que les gouvernements successifs n’ont pas réussi à régler les problèmes de Phénix, problèmes qui se sont répercutés sur des milliers d’employés. Les nouvelles ne sont donc pas bonnes, et l’Institut professionnel de la fonction publique du Canada (IPFPC) a  demandé au gouvernement d’envisager de changer simplement de système.

Pourtant, les faiblesses de Phénix étaient connues avant sa mise en œuvre, mais le gouvernement a choisi de ne pas écouter les syndicats et les fonctionnaires qui recommandaient de reporter le lancement. Résultat : plus de la moitié de tous les fonctionnaires ont eu des difficultés à toucher leur paie, et les problèmes continuent. Le gouvernement avait promis que tout serait réglé d’ici la fin d’octobre 2016, mais voici que, un an plus tard, la situation n’est toujours pas corrigée. Les néo‑démocrates sont d’avis que, comme le gouvernement n’a toujours pas trouvé de solution, il devrait maintenant envisager le plan B proposé par l’IPFPC.

À cause de Phénix, des milliers d’employés ont reçu des paiements en trop, ou au contraire n’ont pas reçu une partie voire la totalité de leur paie. Le vérificateur général croit qu’il faudra des années pour réparer les dégâts. Selon lui, le gouvernement sous-estime combien de temps et d’argent il faudra investir dans une solution à long terme (pour l’instant, il a mis de côté 540 millions de dollars). Dans son rapport, M. Ferguson a appelé le Conseil du Trésor du Canada et Services publics et Approvisionnement Canada à suivre le déroulement des mesures correctives et à faire un rapport publique des résultats.

À ce jour, 265 000 fonctionnaires ont été affectés par les problèmes de Phénix, et le nombre ne cesse d’augmenter. Les néo-démocrates appuient la proposition de l’IPFPC, qui veut que le gouvernement envisage un plan B puisque Phoenix continue d’être un problème coûteux pour le Canada et les employés de la fonction publique. L’expérience et l’expertise des fonctionnaires responsables de la rémunération ainsi que des syndicats devraient être au cœur de la mise au point de ce plan B; il ne faut pas que le gouvernement fasse à nouveau l’erreur de passer outre aux avertissements de ceux qui sont au cœur de la tempête.
La ministre responsable de Phénix n’a pas exclu que les coûts pourraient dépasser 1 milliard de dollars, et on ignore quand les problèmes seront définitivement réglés. Ainsi donc, un système qui était censé permettre des économies de 70 millions de dollars par année risque en fait de coûter aux contribuables 1 milliard de dollars, sans que nous obtenions grand-chose en retour. Il est évident que la sous-traitance n’est pas la solution, mais qu’il faut plutôt reconstruire à l’interne le système de paie fédéral.

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Carol is a three-term MP who has worked hard for Algoma-Manitoulin-Kapuskasing since being elected in 2008. In addition to her role as MP, Carol serves as Assistant Deputy Speaker and Chair of Committees of the Whole in Canada’s 42nd Parliament. A tireless advocate for the communities she serves, Carol was a leading figure in the fight to preserve ten federal constituencies for Northern Ontario. She has been a prominent spokesperson for passenger rail service, preserving postal service outlets, and good jobs in the region. Carol has worked with First Nations on local and national issues and served as the New Democrat critic for First Nations Health prior to assuming the responsibilities of Assistant Deputy Speaker. With decades of labour experience, Carol understands the priorities of hardworking families. She has introduced legislation to expand access to Employment Insurance benefits and to require mandatory reporting of workplace accidents and occupational diseases. She has also worked with veterans on legislation that will create a Defence of Canada Medal to honour those who served domestically to protect Canada during the Cold War. Committed to serving all her constituents, Carol maintains full constituency offices in both Kapuskasing and Elliot Lake. She also holds regular clinics in communities throughout the riding. Before entering politics, Carol was a regional representative for the Canadian Labour Congress. Earlier, she worked for Probation and Parole Services in Elliot Lake and Youth Justice Services in Sudbury. A long-time community volunteer and activist, Carol lived in Elliot Lake for nearly three decades with her husband Kieth. And as a proud mother and grandmother, Carol is committed to building a better Canada for future generations.

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