We can end homelessness in Canada

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Carol Hughes

In a country as rich and resourceful as Canada no one should be left without a roof over their head, but that is exactly what is happening in far too many of our communities and the Situation is only getting worse.  With an estimated 350,000 Canadians living homeless, the problem has reached crisis levels and the impacts of homelessness reverberate right through society, costing our country in a number of ways.  While activists hope that money for housing will be a part of the coming federal budget, New Democrats are bringing a motion to parliament that could result in a national plan to end homelessness.

The NDP plan brings together communities, municipalities, provinces, First Nations, Indigenous and Metis governments, as well as activists to work with MPs on the problem.  They would take part in a special parliamentary committee designed to collect evidence and draft a plan for ending homelessness in Canada.  This would be in addition to the government’s national housing strategy which doesn’t fully address the severity of the situation and puts off any work until after the next election. The government strategy is also contingent on buy-in from the provinces and territories to the tune of $2 billion, without which, no federal money will flow.

But delays only cost us. Housing and income security are two of the most important social determinants of health and inequality drives up the costs of social assistance, medical care, education, and even incarceration as more people fall below the poverty line.  That’s why any conversation about homelessness must include those who can barely afford to keep a roof over their heads.  By paying attention to those at risk, we can develop a plan that will curb the growing number of homeless and use our public funds in a more proactive way.

We already know that social housing is one area that can help.  With one in four renters paying more than 30% of their income on housing, there is room for a strong federal commitment on this front.  It’s an investment that makes sense since the cost of building social housing units is much lower than the cost of leaving people to live on the streets, in shelters, in jail, and paying for repeat emergency room visits.

If parliament backs the New Democrat plan, the special committee will define and recommend the best role for federal leadership that will support local efforts in the most effective ways possible. Canadian municipalities are already world-leaders in ending homelessness and we need to bring these stakeholders together to share their models for success.

Canada is in crisis now and we need an immediate solution that addresses our needs.  With some determination and hard work we can start the process that will end homelessness in Canada.  The NDP plan provides a roadmap for action. A special committee will learn the depth and scope of the problem so we can plan for the future based on measurable goals that will lead to success. The alternative is unacceptable and left unchecked, homelessness is only growing.  It’s time we start doing the heavy lifting so that Canada’s most vulnerable can have a safe place to call home.

 

Nous pouvons mettre fin au sans-abrisme au Canada

Dans un pays aussi riche et doté de ressources abondantes que le Canada, personne ne devrait vivre sans chez-soi, mais c’est exactement ce qui se passe dans beaucoup trop de nos collectivités. Le pire, toutefois, c’est que la situation continue de se détériorer. Maintenant que le nombre estimatif de Canadiens sans abri atteint 350 000, le problème confine à l’état de crise, et les incidences du sans‑abrisme se répercutent dans toute la société, ce qui coûte cher au pays de bien des façons. Les militants espèrent que des fonds pour le logement seront affectés au logement dans le prochain budget fédéral, mais les néo‑démocrates ont décidé de déposer devant le Parlement une motion qui pourrait aboutir à un plan national pour mettre fin au sans-abrisme.

Le plan du NPD réunit les collectivités, les municipalités, les provinces, les Premières Nations, les gouvernements autochtones et métis et les militants pour qu’ils travaillent avec les députés afin de régler le problème. Ils prendraient part aux travaux d’un comité parlementaire spécial chargé de réunir des faits probants et de dresser un plan pour mettre fin au sans-abrisme au Canada. Ce plan s’ajouterait à la Stratégie nationale fédérale sur le logement, laquelle ne s’attaque pas à fond à la gravité de la situation et remet l’amorce de tout travail à une date ultérieure à la prochaine élection. La Stratégie dépend aussi de l’assentiment des provinces et des territoires dont un apport de deux milliards de dollars est nécessaire pour que les fonds fédéraux soient déboursés.

Or, les délais nous coûtent cher. Le logement et la sécurité du revenu comptent parmi les principaux déterminants sociaux de la santé, et l’inégalité fait monter le coût de l’assistance sociale, des soins médicaux, de l’éducation et même de l’incarcération, tandis que plus de personnes tombent sous le seuil de la pauvreté. C’est pourquoi il faut, dans toute conversation sur le sans‑abrisme, prendre en compte ceux et celles qui arrivent à peine à payer leurs frais de logement. En nous préoccupant du sort des personnes à risque, nous pouvons élaborer un plan qui freinera la hausse du nombre des sans-abri et qui nous permettra d’utiliser les deniers publics d’une façon plus proactive.

Nous savons déjà que le logement social produit de bons résultats. Comme un locataire sur quatre affecte plus de 30 % de son revenu au logement, un solide engagement fédéral est souhaitable sur ce plan. Ce serait un investissement logique, étant donné que le coût de la construction des unités de logement social est nettement plus faible que les frais que nous subissons en laissant les gens vivre dans la rue, dans des abris ou en prison et en payant de multiples visites aux salles d’urgence des hôpitaux.

Si le Parlement appuie le plan néo‑démocrate, le comité spécial définira et recommandera la meilleure façon dont le gouvernement fédéral pourrait appuyer les efforts locaux. Les municipalités canadiennes sont déjà des chefs de file mondiaux au chapitre de la lutte contre le sans-abrisme; nous devons donc rassembler ces intervenants et partager leurs modèles couronnés de succès.

Le Canada est maintenant en situation de crise, et il nous faut une solution immédiate qui répond à nos besoins. Avec une certaine détermination et un travail acharné, nous pouvons amorcer le processus qui mettra fin au sans-abrisme au Canada. Le plan du NPD trace la voie à suivre. Un comité spécial cernera la profondeur et l’ampleur du problème, de manière que nous puissions dresser un plan d’avenir en nous fondant sur des objectifs mesurables dont la concrétisation nous mènera à la réussite. L’autre option est inacceptable, mais si nous n’intervenons pas, le sans-abrisme s’aggravera. Le moment est venu pour nous de commencer à prendre de solides mesures concrètes pour que les personnes les plus vulnérables de notre pays puissent avoir un logement sûr.

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Carol is a three-term MP who has worked hard for Algoma-Manitoulin-Kapuskasing since being elected in 2008. In addition to her role as MP, Carol serves as Assistant Deputy Speaker and Chair of Committees of the Whole in Canada’s 42nd Parliament. A tireless advocate for the communities she serves, Carol was a leading figure in the fight to preserve ten federal constituencies for Northern Ontario. She has been a prominent spokesperson for passenger rail service, preserving postal service outlets, and good jobs in the region. Carol has worked with First Nations on local and national issues and served as the New Democrat critic for First Nations Health prior to assuming the responsibilities of Assistant Deputy Speaker. With decades of labour experience, Carol understands the priorities of hardworking families. She has introduced legislation to expand access to Employment Insurance benefits and to require mandatory reporting of workplace accidents and occupational diseases. She has also worked with veterans on legislation that will create a Defence of Canada Medal to honour those who served domestically to protect Canada during the Cold War. Committed to serving all her constituents, Carol maintains full constituency offices in both Kapuskasing and Elliot Lake. She also holds regular clinics in communities throughout the riding. Before entering politics, Carol was a regional representative for the Canadian Labour Congress. Earlier, she worked for Probation and Parole Services in Elliot Lake and Youth Justice Services in Sudbury. A long-time community volunteer and activist, Carol lived in Elliot Lake for nearly three decades with her husband Kieth. And as a proud mother and grandmother, Carol is committed to building a better Canada for future generations.

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