Raising awareness during Mental Health Week

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There’s no doubt about it, these are stressful times.  Young or old, independent or not, your life has likely taken a significant change of course.  The uncertainty that accompanies upheaval is daunting as schedules and regular practices are set aside and new concerns arise around health and finances. A recent survey is reporting increased levels of general stress, and more people admitting they are feeling this all the time.  In many ways it is a natural response, but the challenges and the coping mechanisms that can help people work their way through stress may be new to some.

There will be those who may not recognize their concerns as being stress driven. We hear about how people are having difficulty sleeping during the pandemic.  While there can be numerous causes for this, stress can fuel the problem.  In addition to insomnia, the Mental Health Commission of Canada tells us stress can also lead to low energy levels, headaches, upset stomach, diarrhea, constipation, nausea, aches, pains, tense muscles, chest pain, rapid heartbeat, frequent colds and infections, and a loss of sexual desire and/or ability.

It is good to know that it is normal to feel stressed and to understand that it is not as commonly admitted as it is experienced. It’s important to keep in mind that it is not unique to just you and that there are resources and supports available to help even as we maintain our physical distancing measures.

The Mental Health Commission of Canada is sharing a document to help us best maintain social connections in a time of physical distancing.  They want people to understand that it’s completely normal to feel disconnected right now and have some suggestions as to how to overcome some of that feeling.  These include prioritizing technologies that mimic the face-to-face connection such as video chat apps and other options that allow people to see the visual cues that mean so much when we communicate.  Additionally, they suggest speaking over the telephone is better than activities like texting.  They also recommend scheduling time to connect with family and friends, remembering to seek out humour and light moments, and making post-pandemic plans to look forward to.

Additional resources can be found on the Canadian Mental Health Association Mental Health Week website, www.mentalhealthweek.ca.   There, people can find articles, tips, communication materials, and an opportunity to learn about mental health. The government also launched a portal https://ca.portal.gs/ which focusses on mental health and substance abuse in the pandemic.  It offers assessment tools, self guided materials, opportunities for group coaching and community support, along with counselling by text or phone.

Of course, the challenges related to improving the mental health of Canadians are nothing new.  In last fall’s election, New Democrats campaigned on a head-to-toe health plan recognizing that mental health support is an enormous unmet need across the country.  Before the pandemic, a third of Canadians struggling with mental health challenges who have expressed a need for counselling weren’t able to get it.  Surveys tell us that number has increased. Mercifully, some of that void has been filled with online tools and resources that can be of assistance, but we still firmly believe that mental health care should be available at no cost for people who need it.

As we move beyond Mental Health Week, we must maintain a focus on this important feature of the pandemic.  Canadians have a lot to hold their heads high about as we evaluate how our measures are flattening the curve for the spread of COVID-19.  Let’s keep that in mind as we struggle to work our way through the unique challenges, such as increased stress, this event has created.

Sensibilisation pour la semaine de la santé mentale

Il n’y a aucun doute, nous vivons une période stressante.  Jeune ou moins jeune, indépendant ou non, votre vie a sans doute pris un tournant important.  L’incertitude qui accompagne les bouleversements est décourageante car les horaires et les pratiques habituelles sont mis de côté et de nouvelles préoccupations surgissent autour de la santé et des finances. Une enquête récente fait état d’une augmentation du niveau de stress général, et de plus en plus de personnes avouent le ressentir en permanence.  À bien des égards, il s’agit d’une réaction naturelle, mais les défis et les mécanismes d’adaptation qui peuvent aider les gens à surmonter leur stress sont peut-être nouveaux pour certains.

Il y aura des personnes qui ne reconnaîtront peut-être pas que leurs préoccupations sont liées au stress. Nous entendons parler des difficultés qu’éprouvent les gens à dormir pendant la pandémie.  Si les causes peuvent être nombreuses, le stress peut alimenter le problème.  Outre l’insomnie, la Commission de la santé mentale du Canada nous dit que le stress peut également entraîner un manque d’énergie, des maux de tête, des troubles gastriques, de la diarrhée, de la constipation, des nausées, des courbatures, des douleurs, une tension musculaire, des douleurs thoraciques, un rythme cardiaque rapide, de fréquents rhumes et infections, et une perte de désir et/ou de capacité sexuelle.

Il est bon de savoir qu’il est normal de se sentir stressé et de comprendre que ce n’est pas aussi communément admis que vécu. Il est important de garder à l’esprit que vous n’êtes pas seuls, et qu’il existe des ressources et des aides pour vous aider, même si nous maintenons nos mesures d’éloignement physique.

La Commission de la santé mentale du Canada partage un document pour nous aider à maintenir au mieux nos liens sociaux dans une période d’éloignement physique.  Elle souhaite que les gens comprennent qu’il est tout à fait normal de se sentir déconnecté en ce moment et propose quelques suggestions sur la manière de surmonter certains de ces sentiments.  Il s’agit notamment de donner la priorité aux technologies qui imitent la connexion en face à face, comme les applications de vidéo conférence et d’autres options qui permettent aux gens de voir les repères visuels qui signifient tant lorsque nous communiquons.  En outre, ils suggèrent que parler au téléphone est préférable à des activités comme les SMS.  Ils recommandent également de prévoir du temps pour communiquer avec la famille et les amis, de se détendre et de ne pas oublier de vivre des moments d’humours, ainsi que de faire des plans post-pandémie que l’on attend avec impatience.

Des ressources supplémentaires sont disponibles sur le site web de la semaine de la santé mentale de l’Association canadienne pour la santé mentale, https://mentalhealthweek.ca/fr/.   On y trouve des articles, des conseils, du matériel de communication et la possibilité de s’informer sur la santé mentale. Le gouvernement a également lancé un portail https://ca.portal.gs/?lang=fr-ca qui met l’accent sur la santé mentale et la toxicomanie dans le cadre de la pandémie.  Il propose des outils d’évaluation, du matériel d’autoguidage, ainsi que des possibilités d’encadrement de groupe et de soutien communautaire, et des conseils par SMS ou par téléphone.

Bien entendu, les défis liés à l’amélioration de la santé mentale des Canadiens ne sont pas nouveaux.  Lors des élections de l’automne dernier, les néo-démocrates ont fait campagne sur un plan de santé de la tête aux pieds, reconnaissant que le soutien en matière de santé mentale est un énorme besoin non satisfait dans tout le pays.  Avant la pandémie, un tiers des Canadiens aux prises avec des problèmes de santé mentale qui ont exprimé un besoin de conseils n’étaient pas en mesure d’en obtenir.  Des sondages nous indiquent que ce nombre a augmenté. Heureusement, une partie de ce vide a été comblée par des outils et des ressources en ligne qui peuvent être utiles, mais nous restons fermement convaincus que les soins de santé mentale devraient être disponibles gratuitement pour les personnes qui en ont besoin.

 

Au-delà de la semaine de la santé mentale, nous devons continuer à nous concentrer sur cet aspect important de la pandémie.  Les Canadiens ont beaucoup de raisons de garder la tête haute alors que nous évaluons comment nos mesures aplatissent la courbe de propagation de la COVID-19.  Gardons cela à l’esprit alors que nous nous efforçons de relever les défis uniques que cet événement a créés, tels que le stress accru.

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Carol Hughes MP
Carol is a three-term MP who has worked hard for Algoma-Manitoulin-Kapuskasing since being elected in 2008. In addition to her role as MP, Carol serves as Assistant Deputy Speaker and Chair of Committees of the Whole in Canada’s 42nd Parliament. A tireless advocate for the communities she serves, Carol was a leading figure in the fight to preserve ten federal constituencies for Northern Ontario. She has been a prominent spokesperson for passenger rail service, preserving postal service outlets, and good jobs in the region. Carol has worked with First Nations on local and national issues and served as the New Democrat critic for First Nations Health prior to assuming the responsibilities of Assistant Deputy Speaker. With decades of labour experience, Carol understands the priorities of hardworking families. She has introduced legislation to expand access to Employment Insurance benefits and to require mandatory reporting of workplace accidents and occupational diseases. She has also worked with veterans on legislation that will create a Defence of Canada Medal to honour those who served domestically to protect Canada during the Cold War. Committed to serving all her constituents, Carol maintains full constituency offices in both Kapuskasing and Elliot Lake. She also holds regular clinics in communities throughout the riding. Before entering politics, Carol was a regional representative for the Canadian Labour Congress. Earlier, she worked for Probation and Parole Services in Elliot Lake and Youth Justice Services in Sudbury. A long-time community volunteer and activist, Carol lived in Elliot Lake for nearly three decades with her husband Kieth. And as a proud mother and grandmother, Carol is committed to building a better Canada for future generations.

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